V lete sme odštartovali šírenie myšlienky Naučme Slovákov chváliť druhých. Dnes po niekoľkých mesiacoch by som v krátkej úvahe skonštatovala, že sa nám síce nepodarilo všetkých primäť k tomu, aby pochválil niekoho, kto pre neho niečo – čokoľvek zariadil, v diskusiách so známymi však bolo zaujímavé sledovať, ako sa prvotný skeptický postoj k chváleniu po dobre cielených otázkach zmenil :)
Takmer vždy diskusia začala tým, že „pochváliť nemám koho, ale keby si chcel zlú referenciu, tak aj hneď“ – skritizovať sme pripravení kedykoľvek. Ale keď potrebujeme niečo zariadiť, naozaj potrebujeme vedieť v prvom rade koho nie? Vedieť, koho si vybrať, či koho si nevybrať – ktorá cesta dobrému majstrovi je rýchlejšia (efektívnejšia)? Vybrať spomedzi dobrých, alebo vylučovať tých zlých? Chceme vedieť kto je zlý, alebo hneď kto je dobrý?
Na manažérskych kurzoch nás cielenými otázkami vedú k zamysleniu, ako motivovať svojich podriadených, ako ich odmeňovať, nastaviť ich tak, aby podávali maximálny výkon. Jedna z častých odpovedí – odhliadnuc od procesných vecí ako plánovanie, stanovenie cieľov či kontrola – býva: dávať spätnú väzbu, akúkoľvek – chváliť či haniť. Pravidelne.
V úlohe rodiča je našou úlohou vychovať a naučiť deti žiť a prežiť tak, ako to považujeme za správne. Pochvala je vo výchove motivačná nielen pre deti, ale aj pre nás.
Mnohé spoločnosti, väčšie či menšie firmy hlásajú – ak ste boli spokojní povedzte to všetkým, ak ste boli nespokojní povedzte to nám. Zariadim.sk ponúka priestor na to, aby ste to povedali všetkým :)
A späť k pochvale – vždy nám dobre padne keď nás niekto pochváli. Za čokoľvek – za účes, dobrý obed, podrobne spracovaný týždenný report, pekný e-mail zákazníkovi, dobrú prihrávku. Kto vás naposledy za niečo pochválil?
A koho ste naposledy pochválili vy?