Po dlhšej odmlke sa vraciam k svojmu blogu poznatkov a tipov pre internetový marketing jednotlivcom a firiem, a to aj preto že náš tím posunul svoje poznatky na ďalšiu úroveň a radi sa o ne s Vami podelíme. Príjemné vianočné čítanie.
Tlačené médiá nikdy nezažívali také ťažké obdobie ako v súčasnosti. Sadnúť si ráno k novinám a káve je rituál, ktorý sa dostáva na okraj spoločnosti. Enormnou rýchlosťou rastie digitalizácia tlače ako aj čítanosť na počítačoch, tabletoch a mobiloch. OK, trh sa mení, aké z toho plynú príležitosti pre podnikateľov?
Neinzerujte! Informujte, vzdelávajte, inšpirujte...
V minulosti bolo pre menších podnikateľov takmer nemožné inzerovať v celonárodných novinách. Preto sa pomerne dlho darilo a niekde aj darí, regionálnym inzertným časopisom, ktoré len uverejňujú inzeráty toho, kto čo ponúka pre daný región, no aj tieto časopisy sú pomaly vytlačené na okraj záujmu. Dôvodom je vysoká a rýchla informovanosť na internete. Keď v minulosti stačila malá inzertná správa o tom čo robíte a vaše telefónne číslo alebo adresa, dnes, v čase keď konkurencia narastá a zákazník je stále náročnejší na informácie, vám takáto forma inzercie pomôže, len ak inzerujete suverénne najnižšiu cenu, alebo máte obrovské pokrytie vašimi inzerátmi. Takáto cesta ale nie je jednoduchá, hlavne keď chceme aj finančne prežiť (veď najlacnejší môže byť vždy len jeden a neustále znižovať cenu má vždy dopad aj na kvalitu), alebo keď chceme ponúknuť nejakú službu, ktorá má vyššiu hodnotu. Ako sa o tom má teda zákazník dozvedieť?
Odpoveď je v písaných textoch (články, blogy, príspevky, komentáre), v ideálnom prípade doplnených obrázkami, videami, a priestorom na diskusiu so zákazníkmi. Práca s textom je pritom dnes oveľa jednoduchšia. Na internete je veľa voľného priestoru, kde je možné jednoducho text pridávať, editovať, ale aj zdieľať so známymi či zákazníkmi. Takýmto spôsobom viete vytvoriť informáciu o kvalite vašich služieb, o tom, čo sa vám podarilo, v čom ste dobrý, čo by mohlo zákazníka zaujímať. Bonusom je ľahká vyhľadateľnosť prostredníctvom vyhľadávačov.
Naozaj sa ale zákazník o moje informácie zaujíma?
Internetový zákazník študuje, informuje sa, číta a chce o vás vedieť čo najviac ešte predtým, ako vám zverí svoju zákazku
Nemení sa len sila jednotlivých tlačových, či digitálnych médií, ale hlavne preferencia spotrebiteľa. Dnes je úplne bežné, že zákazník sa pred objednávkou chce dozvedieť čo najviac. Niekedy zákazníci hľadajú inšpiráciu (fotky, rady iných, videá), inokedy hľadajú technické informácie (nové materiály, produktové výhody, funkcie), alebo sa chcú ubezpečiť o vašej odbornosti, službách, aby sa uistili či vám pri svojej zákazke môžu dôverovať. Všetky tieto informácie zákazníci aj nájdu. A keď nie od vás, tak od vašich konkurentov. Množstvo pridávaného textu sa enormne zvyšuje a zákazníci každý deň hľadajú odpovede v článkoch, blogoch, alebo v diskusných fórach.
A toto je presne ten priestor, kde môžeme ovplyvniť zákaznícku preferenciu v prospech kvalitnejších materiálov, technológie, alebo výberu skúsenejších majstrov, či dodávateľov.
Znamená to, že musím vedieť písať?
Komunikovať so zákazníkom je umenie. Ak ho zvládnete, zákazník vám bude dôverovať a nepôjde inam. Ako teda na to? Na jednej strane, zákazník najradšej vidí, keď s ním komunikuje priamo zástupca firmy. Na druhej strane, písať pútavým spôsobom sa treba tiež naučiť a trvá to dlhšie ako jeden víkend. Ideálnym začiatkom je práca s redaktorom, ktorý vám pomôže myšlienky pretaviť do textov, ktoré zákazníci budú radi čítať. Takáto spolupráca vie ideálne skĺbiť vaše odborné skúsenosti a pútavosť textu. Ideálny text priblíži odbornú tematiku, dá základný návod a riešenia, ale zároveň otvára cestu k ďalšej diskusii medzi čitateľom a vami alebo úplne ideálne, bude viesť k zákazníckej objednávke. Vašou úlohou je potom už len v diskusii pod článkom alebo na objednávkovom formulári začať priamu diskusiu s novým zákazníkom, čo povedie k predaju vašej služby. To je už však téma na ďalší článok.