Patrik Župánek zo spoločnosti Rolkom už dvadsať rokov podniká v oblasti vstavaných skríň. Kvalitnou prácou a profesionálnym prístupom si získal mnohých zákazníkov. Jeho podnikanie sa rozvíja aj vďaka tomu, že objavil silu referencií, ktoré mu prinášajú stále nových zákazníkov a starí zákazníci sa radi vracajú. Prečo sú referencie dôležité a ako ich získavať ľahko a jednoducho prezradil v rozhovore.
Pán Župánek, kedy ste objavili, že referencie sú pre podnikanie nesmierne dôležité?
Na začiatku som to nevedel. Išlo o skúsenosť. Snažili sme sa však presadiť štýlom, že necháme na ľudí, aby povedali o nás, ako sú spokojní. Pretože každý chce počuť názor na prácu nezaujatého človeka nie predajcu. Po pol roku sme zistili, že klient samotný má málo času, aby nám svoju skúsenosť podrobne opísal, pridal fotografie, a zanechal peknú referenciu. Dnes posielame preto predvyplnenú referenciu nášmu klientovi, kde ju môže ohodnotiť, alebo pridať komentár. Možno za pol roka, alebo za rok zavolá a objedná si ďalšie služby aj to je pre nás referencia.
Ako ľudia reagujú keď ich požiadate o referenciu?
Je to o prístupe. Klienta nikdy netlačíme. Ide o kvalitnú prácu, dobré vystupovanie, radu človeku. Keď k nám príde klient, nerozumie sa oblasti a keď mu chcem kvalifikovane poradiť, strávim s ním hodinu až dve. Preto si klientov objednávame a vieme posúdiť, koľko času mu vieme venovať, aby dostal kvalifikované informácie, aby neodchádzal ako laik, ale profesionál. Vtedy sa vytvorí omnoho hlbší vzťah a človek vás rád pochváli ak je spokojný. Najmä, ak mu ušetríte čas.
Mnohí sa boja požiadať ľudí o referenciu, ako to robíte vy?
Začali sme spolupráci s portálom zlateruky.sk, kde sa nám podarilo zaradiť našich skoro 500 realizovaných projektov, ale dnes pracujeme hlavne s portálom zariadim.sk, ktorý je asi najsilnejší, čo sa referencií týka a sú zoradené nesmierne prehľadne.
Využívam možnosť spraviť opis zákazky, pridať fotografie.
Klientovi už príde na jeho e-mail na ohodnotenie. Zistili sme, že takýto spôsob nesmierne zvyšuje efektivitu získavania referencie. Klienta nikdy netlačíme, je to na jeho dobrom rozhodnutí.
Ako sa vám darí v takomto získavaní referencií?
Vďaka tomuto novému spôsobu je úspešnosť hodnotenia klientov na úrovni 50 – 70%. To pritom pomáha aj ďalším ľudom v rozhodovaní. Je to základom, aby nový klient presne vedel s kým má dočinenia. Bez toho sa dokáže mnoho ľudí stále popáliť, čo sa týka remeselníkov. Hodnoverná referencia má naozaj prínos pre zákazníkov. Na portáli zariadim.sk preto vidieť, ktoré referencie ohodnotil a okomentoval sám klient. Nehrozí teda len klasická reklama ako poznáme z pekných stránok firiem, kde často nie sú ani reálne realizácie, ale pekné fotky.
Stalo sa že na základe referencií prišli nové zákazky?
Samozrejme, dokonca zo zahraničia. Mali sme mnoho ohlasov od ľudí, ktorí si podrobne naštudovali naše referencie a na základe nich chceli zhotoviť rovnaké, alebo podobné projekty. Dnes sme získali spolu vyše 500 referencií. Viac ako 50% máme aj ohodnotené priamo zákazníkmi.
Mnoho ľudí sa bojí zlých referencií, ako ste sa s nimi vyrovnali?
Samozrejme nie každému dokáže remeselník vyhovieť. Sú ľudia, ktorí chcú vyvolávať konflikty. Základom je však prístup k zákazníkovi a kvalita práce. Ak sú na špičkovej úrovni, zlé referencie prakticky nehrozia. Navyše pred kúpou by si zákazníci mali určite preklepnúť firmu, s ktorou bude spolupracovať. V tomto ohľade sú referencie kľúčové. Vďaka nim získa prehľad. No a samozrejme firma môže za referenciu klientov motivovať ďalšou zľavou pre známych a podobne. Referencie sú pre nás tou najlepšou nezávislou reklamou.
Pre viac informácií, o procese získavania referencií, zákazníci tiež čítajú:
Menej reklamy, viac zákaziek, naozaj sa to dá?
Foto: Rolkom, zariadim.sk